I LOVE.. My man. Yoga. Friends. Sun. Messy hair. Travelling. Mornings. Dogs. Ink. Nature. Kissing. Eyebrows. Yogapants. Family. Natural cosmetics. Chocolate. Summer. Hugs. Bikinis. Books. Candle light. Turquoise. Nail polishes. Animals. Tea. Anklets. Braids. Woolsocks. Breakfast. Sea. Home. Cinnamon. Positive people. Juicing. Walking in the woods.

maanantai 23. maaliskuuta 2015

ENERGIATANKKAUSTA AAMUISIN


Aamiaisen merkityksestä ollaan montaa mieltä. Toisten mukaan se on "päivän tärkein ateria" ja toisten mielestä aivan merkityksetön. Itse kuulun ehdottomasti ensimmäisen vaihtoehdon kannattajiin!


5 syytä miksi aamiaisen nauttiminen kannattaa

1. Elimistön käynnistyminen.
Nukkuessamme elimistömme on yön ajan lepotilassa ja käynnistyäkseen heti aamusta se tarvitsee ravintoa. Aamiainen täyttää energiavarastot ja lopettaa elimistön yöpaaston. Päivä lähtee vauhdikkaammin käyntiin, kun tankkaa itseensä ravintoa heti aamusta.

2. Aivojen toiminta.
Jotta aivot toimisivat tehokkaasti, tarvitsevat nekin energiaa. Ilman riittävää ravintoa töissä tai koulussa suoriutuminen ja ajattelu on paljon haastavampaa. Kunnollinen aamiainen antaa energiaa myös aivoille, jolloin ne suoriutuvat päivän haasteista heti aamusta lähtien.

3. Syömisten rytmittäminen on helpompaa kun aloittaa syömisen heti aamulla.
Päivän syömisten rytmittäminen on hyvin tärkeää, jotta saisimme ravintoa tehokkaasti ja tasaisesti koko päivän ajan. Rytmittäminen on huomattavasti helpompaa kun aloittaa päivän energiatankkauksella. Suuri osa päivän energiatarpeesta olisi tärkeää saada juuri aamulla ja aamupäivällä, sillä energiantarve on suurin päivän aikana. Illalla voi syödä kevyemmin, ja se on huomattavasti helpompaa jos on syönyt aamiaisen. Helposti loppupäivästä ja illalla tulee ahmittua tarpeettomasti, jos jättää aamiaisen väliin.

4. Ravintoaineiden saanti.
Kunnollinen aamiainen antaa perustan tärkeiden päivittäisten ravintoaineiden saannille. Heti aamiaisella kannattaa jo nauttia marjoja, hedelmiä tai vihanneksia. Myös mahdolliset päivittäiset vitamiinilisät on helpompi muistaa, kun ottaa itselleen tavaksi napata ne heti aamulla aamupalan yhteydessä.

5. Painonhallinta.
Painonhallinnan kannalta aamiainen on erittäin tärkeä, sillä se antaa elimistölle energiaa heti aamusta, jolloin riski turhaan naposteluun iltapäivällä vähenee. Muutenkin napostelu on helpompi pitää kurissa, jos muistaa syödä terveellisesti säännöllisin väliajoin pitkin päivää, jolloin verensokeri pysyy tasaisena.


Herään joka aamu nälkäisenä ja aamiaisen valmistukseen kuluukin minulta varmasti eniten aikaa kaikista päivän aterioista. Aloitan päiväni runsaalla nesteiden nauttimisella, jonka jälkeen siirryn itse aamiaiseen. Heti ensimmäiseksi aamulla noustuani juon lasillisen haaleaa sitrusvettä. Sitrusveden hyödyistä olenkin kirjoittanut jo aiemmin, voit lukea siitä täältä. Tämän jälkeen lähden yleensä lyhyelle metsälenkille koiran kanssa, jonka jälkeen jatkan nestetankkaustani savivedellä. Savestakin olen kirjoittanut jo oman postauksensa, sen voit lukea täältä. Näiden lisäksi juon lasillisen vettä, johon sekoitan Puhdistamon viherjauhetta sekä laadukasta merisuolaa, sekä vielä yhden lasillisen vettä johon olen sekoittanut auringonhattu-uutetta. Uutetta käytän lähinnä syksyisin ja talvisin kun flunssakausi on pahimmillaan ja nyt kun seuraavan kerran uutepulloni tyhjenee, aion pitää syksyyn asti tästä taukoa. Näillä aamurutiineilla kertyy nesteitä yhteensä noin 7-8 desiä, eli yön aikana kuivunut kehoni on pian taas tasapainossa :)



Nestetankkauksen jälkeen siirryn varsinaiseen aamiaiseen, joka vaihtelee fiiliksen mukaan. Aina aamupalaani kuuluu kuitenkin myös ruokalusikallinen omenasiiderietikkaa (käy lukemassa syyt tähän täältä), muutama parapähkinä, kupillinen vihreää teetä, itse puristettu mehu sitrushedelmistä johon sekoitan MSM-jauhetta sekä C-vitamiinia. Ja vielä ravintolisät, tällä hetkellä D-vitamiini, sinkki ja magnesium.


Kuten varmasti huomaatte, syön ja erityisesti juon aika paljon aamuisin. Tähän olen totutellut pikkuhiljaa. Vaikka koko elämäni olenkin aina syönyt aamuisin, ei se aina ihan näin täysipainoista ole ollut. Huomaan kuitenkin että tällä tavalla päiväni lähtee todella hyvin käyntiin ja olen virkeänä heti aamusta. Jos et syö aamiaista ollenkaan, en lähtisi suosittelemaan ihan tällaista määrää ja yritystä muuttaa rutiineja kertaheitolla. Yksi pieni askel kerrallaan. Ota tavoitteeksi vaikka joka viikko lisätä jokin rutiini tai ravintoaine aamuusi. Totut varmasti tähän nopeasti ja pian huomaat että olet samassa jamassa kuin minä ;)

Kuvasin ja kirjoitin ylös viime viikon aikana joka aamu aamiaiseni, joten huomenna tulossa postausta siitä mitä yleensä syön varsinaisella aamiaisellani :)



- Susanna

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi <3