I LOVE.. My man. Yoga. Friends. Sun. Messy hair. Travelling. Mornings. Dogs. Ink. Nature. Kissing. Eyebrows. Yogapants. Family. Natural cosmetics. Chocolate. Summer. Hugs. Bikinis. Books. Candle light. Turquoise. Nail polishes. Animals. Tea. Anklets. Braids. Woolsocks. Breakfast. Sea. Home. Cinnamon. Positive people. Juicing. Walking in the woods.

keskiviikko 23. maaliskuuta 2016

HYVÄ PAHA SOIJA


Soija on ruoka-aine, josta löytyy todella paljon ristiriitaista tietoa ja tutkimusta. Ainakin jossain vaiheessa soijalla oli jopa melko pelottava maine. Varsinkin miehet tuntuvat suhtautuvan soijaan edelleen aika varauksella. Miehet kaihtavat soijaa mm. siksi, että sen on väitetty heikentävän miesten hormonitoimintaa. Tietääkseni ihmisillä suoritetuissa tutkimuksissa soijan säännöllisellä käytöllä ei kuitenkaan ole todettu tällaisia haittavaikutuksia. Jos aihe kiinnostaa, suosittelen itse perehtymään aiheeseen tarkemmin, netti on pullollaan tietoa (ja valitettavasti myös "tietoa") aiheesta.


En halua ottaa sen enempää kantaa väitteisiin tai tutkimuksiin. Olen kuitenkin itse sitä mieltä, että kohtuullisesti käytettynä soijaa on ihan turvallista käyttää ja sillä on myös positiivisia vaikutuksia terveyteen. Melkeinpä mikä tahansa ruoka-aine voi muuttua hyödyllisestä haitalliseksi, jos sitä käytetään mielettömiä määriä. Haluaisin myös painottaa, että ihmisen ravitsemuksessa yhdellä ruoka-aineella ei ole niin paljon merkitystä, kuin kokonaisuudella.

Miksi soija on hyväksi terveyden kannalta?


  • Sisältää runsaasti proteiinia. 100g kuivattuja soijapapuja sisältää noin 35 grammaa proteiinia. 
  • Soijan aminohappokoostumus on ihanteellinen
  • Sisältää magnesiumia, kaliumia, fosforia, rautaa, sinkkiä, jodia ja seleeniä.
  • Soija on yksi parhaista kasviperäisistä kalsiumin lähteistä. Soijapavun kalsiumpitoisuus on 26-kertainen lihaan verrattuna. 
  • Sisältää kuituja.
  • Soijan hiilihydraatit ovat hitaita, eli ne nostavat verensokeria hitaasti ja tasaisesti. 
  • Sisältää omega-3- ja omega-6-rasvahappoja
  • Sisältää runsaasti A-, B-, E- ja K-ryhmän vitamiineja



Tässä vielä eräs suora lainaus Vegaaniliiton sivuilta:
Kun tutkimusnäyttö osoittaa, että soijaa voi huoletta käyttää, mistä sitten kumpuavat puheet soijan vaarallisuudesta? The Guadian -lehden toimittaja Justine Butler otti aiheesta selvää. Suuri osa soijaa demonisoivista tarinoista johti WAPF (Weston A. Price Foundation) -nimiseen ryhmään. WAPF väittää omistautuvansa hyvän ravitsemuksen edistämiseen -- eläintuotteilla ja erityisesti pastöroimattomalla täysmaidolla. WAPF julistaa muun muassa tyydyttyneen eläinrasvan olevan terveellistä, ja ettei kolesterolilla ole yhteyttä sydäntauteihin. Perusteluita vailla ovat myös heidän väitteensä siitä, että vegetaristit kuolevat aiemmin ja että kautta historian ihminen on syönyt paljon eläinrasvaa. Monikaan ei allekirjoita WAPF:n väitteitä, sillä ne ovat täysin ristiriitaisia vallitsevien terveyskäsitysten ja tutkimustiedon kanssa. Jostain syystä soija on joutunut tämän äärijärjestön mustalle listalle.



Suositteko te soijaa vai jätättekö sen suosiolla kaupan hyllylle? 

- Susanna

4 kommenttia:

  1. Meillä syödään soijaa, mutta ei joka tuotteessa! Oma vatsani ei kestä jos soijaa syö jugurttina, juomana, rouheena ja suikaleena päivittäin, eli kohtuus tässäkin asiassa on hyvä :) Päivittäin käytämme Alpron Professional soijajuomaa kahviin, muuten sitten vähän epäsäännöllisemmin kaikkea muuta. Soijarouhetta (ettei tosiaan joka ruoassa olisi soijaa) olen viimeaikoina korvannut kotimaisella härkäpapurouheella, joka on itseasiassa ihan hyvää :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aivan, kohtuus kaikessa! Itse en esimerkiksi ikinä osta soijamaitoa, vaan käytän sen sijasta yleensä mantelimaitoa :) Välttämättä edes joka päivä ei tule syötyä lainkaan soijaa.

      Poista
  2. Mä käytän kasvissyöjänä paljon soijaa, mutta enimmäkseen tummaa soijarouhetta, jota käytän esim. makaroonilaatikkoon ja muihin ruokiin :) Yhdessä vaiheessa söin soijaa liikaa ja sen kyllä huomasi vatsassa ja olossa. Mutta kohtuudella menee ja maistuu! :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kuulla, että sielläkin on löydetty hyvä tasapaino soijan ja muiden tuotteiden välillä :) Mä olen aivan rakastunut tuohon kuvissakin näkyvään kylmäsavutofuun, mutta onneksi se on sen verran tyyristä, ettei sitä ole edes varaa käyttää liikaa :D

      Poista

Kiitos kommentistasi <3