I LOVE.. My man. Yoga. Friends. Sun. Messy hair. Travelling. Mornings. Dogs. Ink. Nature. Kissing. Eyebrows. Yogapants. Family. Natural cosmetics. Chocolate. Summer. Hugs. Bikinis. Books. Candle light. Turquoise. Nail polishes. Animals. Tea. Anklets. Braids. Woolsocks. Breakfast. Sea. Home. Cinnamon. Positive people. Juicing. Walking in the woods.

torstai 17. maaliskuuta 2016

OHRANORAS

Olen yleensä suosinut sellaisia viherjauhe-sekoituksia, missä on montaa ainesosaa samassa purnukassa. Spirulina taitaa olla tähän mennessä ainoa yksittäisistä viherjauheista, mitä olen maistanut. Kun muutama viikko sitten bongasin Hyvinvoinnin tavaratalosta tämän Cocovin ohranorasjauheen eurolla, en voinut olla tarttumatta tilaisuuteen. Kyseessä oli siis purkki, jossa päiväys oli juuri mennyt umpeen, mutta itse tuotehan ei ole miksikään mennyt ja mieheni kanssa ehdimme sen hyvin tässä kevään aikana käyttää. Uusien superfoodien kokeileminen silloin tällöin on virkistävää ja taas tuli tästäkin tuotteesta ongittua uutta tietoa esille.


Ohra on yksi parhaiten tunnetuista ruohokasveista ja sen oras erittäin ravitsevaa. Nuoret ohranoraslehdet sisältävät runsaasti vitamiineja, mineraaleja ja proteiineja. Luonnollisesti, kuten värikin sen kertoo, ohranoraassa on myös todella paljon klorofylliä eli lehtivihreää.

Proteiinit ovat keholle elintärkeitä rakennusaineita. Ne koostuvat yhteensä 20:stä eri aminohaposta. Näistä kahdeksan on ns. välttämättömiä aminohappoja, joita ihmisen tulee saada ravinnosta, koska elimistö ei pysty niitä itse tuottamaan. Jotta elimistö pystyy käyttämään muita aminohappoja riittävästi hyväkseen, ravinnon proteiinin tulee sisältää näitä kahdeksaa aminohappoa tietty minimimäärä. Ohranoraasta on löydetty jopa 18 aminohappoa, joihin lukeutuu myös kaikki nämä kahdeksan niin kutsuttua välttämätöntä aminohappoa!


Ohranoras sisältää runsaasti  mm. 

  • A-vitamiinin esiastetta (beetakaroteenia)
  • Foolihappoa
  • B-ryhmän vitamiineja (B1, B2, B5, B6)
  • C-vitamiinia
  • Sinkkiä
  • Kaliumia
  • Rautaa
  • Kalsiumia
  • Magnesiumia
  • Kuparia
  • Fosforia
  • Mangaania
  • Kuitua


Ohranorasjauhe maistuu muihin viherjauheisiin nähden melko miellyttävältä ja miedolta. Sen voi nauttia ihan vaikkapa veteen sekoitettuna mutta toki paremmalta se maistuu mehun kanssa nautittuna. Itse tykkään sekoittaa aamulla jauheen vastapuristettuun appelsiinimehuun. Myös smoothien joukossa ohranoras menee liukkaasti alas. Suositeltu päiväannos on noin 1-2 tl päivässä, mutta sen ylittämisestä ei ole mitään vaaraa.

P.S. Hyvinvoinnin tavaratalossa on muuten menossa HintaHulinat, joissa on monia minunkin suosimiani tuotteita alennuksessa, kannattaa käydä kurkkaamassa! :)



// Barley grass powder

Contains a lot of..

  • Proteins
  • Beta carotene 
  • Folic acid
  • B-vitamins (B1, B2, B5, B6)
  • Vitamin C
  • Potassium
  • Calcium
  • Magnesium
  • Iron
  • Copper
  • Phosphorus
  • Manganese
  • Zinc
  • Fiber
  • Chlorophyll

- Susanna

2 kommenttia:

  1. Meillä on purkki vehnänorasjauhetta kaapissa, minulle aiheuttaa pieninäkin määrinä huonoa oloa. Noh ehkä kaivan sen tuolta esiin ja kokeilen uudestaan :) Kiitos muuten hintahulina vinkistä, tuli heti tehtyä tilaus kun oli niin monta tarvelistalla ollutta asiaa hyvässä alennuksessa :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voih! Useinhan noissa ohjeissa lukee, että kannattaa aloittaa todella pienellä määrällä, että välttyy elimistön puhdistusreaktion aiheuttamalta pahoinvoinnilta, mutta jatkuuko tää sitten sulla aina vaan jos jatkat käyttöä? Onpa ikävää :(

      Loistavaa, että vinkki tuli tarpeeseen :)

      Poista

Kiitos kommentistasi <3