I LOVE.. My man. Yoga. Friends. Sun. Messy hair. Travelling. Mornings. Dogs. Ink. Nature. Kissing. Eyebrows. Yogapants. Family. Natural cosmetics. Chocolate. Summer. Hugs. Bikinis. Books. Candle light. Turquoise. Nail polishes. Animals. Tea. Anklets. Braids. Woolsocks. Breakfast. Sea. Home. Cinnamon. Positive people. Juicing. Walking in the woods.

torstai 7. huhtikuuta 2016

MITEN LIEVITÄN STRESSIÄ?


Jokaiselle se iskee silloin tällöin. Nimittäin stressi. Listasin omat keinoni stressin lievittämiseen.

Meditaatio ja hengitysharjoitukset 
Kun aloitin meditoimisen, minulla oli siihen viha-rakkaus-suhde. Niinkuin varmasti monesta muustakin, se tuntui minusta äärettömän vaikealta ja välillä tuntui, että teeskentelenkö minä tässä että pieni hiljentyminen muka auttaisi jotain. Kun meditoimiseen pääsee syvemmälle, muuttuu asennekin. Nykyään yritän meditoida joka päivä, edes muutaman minuutin päivässä. Olen myös todennut erilaiset hengitysharjoitukset hyviksi silloin kun jokin asia stressaa tai jännittää.



Läheisyys
Koiran silittäminen ja halaaminen on aivan parasta terapiaa. Onhan se kai ihan tutkittukin, että eläimen läheisyys auttaa laskemaan verenpainetta ja vähentämään stressihormoneiden määrää. Sama pätee kyllä oman miehen läheisyyteen. Meillä on aina ollut fyysisesti hyvin läheinen suhde, enkä voisi kuvitella päivää etten halaisi miestäni. Katsoin muutaman jakson Akin ja Ritan Rakkausdieetit sarjaa tv:stä ja ihmettelen suuresti, miten niiden parien piti OPETELLA halaamista ja että usein se heiltä "unohtui". En voi käsittää miten halaaminen voi unohtua tai miksi läheisyyttä pitää opetella, eikö sen kuuluisi tulla ihan luonnostaan jos toista rakastaa. No joo, nyt mentiin hieman ohi aiheen, mutta siis; halaaminen saa ainakin minulle heti vähän paremman mielen <3

Jooga
Nykyään tuntuu, että jooga on vastaukseni mihin tahansa vaivaan ;) Mutta oikeasti, monet jooga-asanat lieventävät stressiä, sillä ne avaavat kehon jännitteitä. Koska joogassa keskitytään nykyhetkeen ja hengitykseen, auttaa se myös tyhjentämään mieltä ja hallitsemaan ajatuksia paremmin. Kun harjoituksen jälkeen keho ja mieli tuntuvat harmonisilta, on stressaaminen huomattavasti vaikeampaa.



Nauru
Mikä olisikaan parempaa stressinlievitystä kun kunnon naurut ystävän kanssa. Minä olen ainakin onnekas siinä suhteessa, että omistan ihan mielettömän hauskoja ystäviä ;) Muistan eräänkin kerran kun olemme viettäneet iltaa yhdessä ja seuraavana päivänä vatsalihakset ovat olleet tajuttoman kipeänä, koska olemme vain nauraneet koko illan.

Terranova Smooth Synergy + Avena Sativa& Tart Cherry Super Blend
Kaura & Kirsikka Super Blend on suunniteltu laskemaan stressitasoja. Kauran ja kirsikan on tiedetty jo pitkään tasapainottavan hermoston toimintoja. Kirsikassa on myös runsaasti mm. kaliumia ja magnesiumia. Kauransiemenet sisältävät myös B-ryhmän vitamiineja, joiden tiedetään auttavan hermoston toiminnan tasapainottamisessa. Smooth Synergy -kapselit ovat hellävaraisesti energisoivia ja hermostoa tasapainottavia. Ne sisältävät mm. ashwagandhaa, ruusujuurta, amerikan ginsengiä ja inositolia. Näitä kahta ravintolisää suositellaan käytettäväksi yhdessä, sillä yhdessä ne muodostavat erittäin tehokkaan yhdistelmän.


Kukat ja viherkasvit kotona
Meillä on olo- ja makuuhuoneessa monia viherkasveja ja kukkia ostetaan kotiin viikottain. Sen lisäksi että kukat kaunistavat kotia, ne piristävät mieltä. Viherkasvit taas puhdistavat ilmaa ja rauhoittavat mieltä.

Värittäminen ja kirjojen lukeminen
Aikuisten värityskirjoja on hehkutettu jo kaikkialla, eikä suotta. Kun keskittyy johonkin tekemiseen täysin, mieli tyhjenee muista ajatuksista. Aikuisten pitäisi muutenkin mielestäni tehdä enemmän "lapsenomaisia" asioita! Kirjoihin uppoutuminen toimii myös loistavana stressin lievittäjänä.

Oikeanlainen ravinto
Chiansiemenet sisältävät runsaasti omega-3-rasvahappoja, kuituja ja proteiinia, jotka estävät adrenaliinin nousua hilliten stressiä. Raakasuklaa on täynnä flavonoideja, jotka tekevät hyvää sydämelle ja aivoille ja auttavat myös ehkäisemään stressiä. Tummat lehtivihreät, kuten parsa- ja lehtikaali sisältävät stressiä taltuttavia ravintoaineita, kuten kaliumia ja K-vitamiinia. Myös banaani sisältää runsaasti kaliumia ja sitä pidetäänkin yleisesti hyvänä "stressiruokana".

Käveleminen metsässä
Käyn joka päivä metsässä kävelemässä ja huomaan joka kerta ajatusteni rauhtoittuvan luonnon keskellä. Suurten puiden keskellä tuntee itsensä pienemmäksi ja tajuaa olevansa osa todella isoa kokonaisuutta, joten omat huolet tuntuvat sen jälkeen pienesti vähäpätöisemmiltä.



Kodin pitäminen siistinä ja asioiden pitäminen järjestyksessä
Tämä luonnollisesti ehkäisee stressiä. Näistä aiheista olen kirjoittanutkin syvällisemmin jo täällä ja täällä.

Riittävät yöunet
Jokaisella meillä on oma ihanne yöunien pituus. Joillekin riittää kuusi tuntia, jotkut tarvitsevat yhdeksän. Minulla ainakin tämä vaihtelee myös vuodenajan mukaan. Kesällä pärjään helpommin lyhyemmillä unilla kuin talvella. Jokatapauksessa oli unentarve mikä tahansa, sitä kannattaa ehdottomasti kuunnella. Väsyneenä ei mistään tule mitään ja kaikki huolet tuntuvat suuremmilta.



// It strikes every now and then for each of us. Stress. Here is a list of my own way to relieve stress.

  • meditation and breathing exercises
  • closeness with humans and animals
  • yoga
  • laught and hanging with friends
  • Terranova Smooth Synergy + Avena Sativa & Tart Cherry Super Blend
  • flowers and green plants
  • adults coloring book and reading
  • food (like chia seeds, raw chocolate, broccoli, kale and banana, they relieves stress)
  • walking in the woods
  • sleep

- Susanna

*Terranovan tuotteet saatu blogin kautta. 


4 kommenttia:

  1. Dear stress...monta hyvää käytännöllistä vinkkiä. Kiitos ihana ❤️

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva jos tästä oli hyötyä, halit sinne ihana <3

      Poista
  2. Hiuka näitten kuviesi kattelu lievitti sunnuntain stressiä ja myönnetään, ihan fiksulta noi jotkin vaikuttaa. Pari kokeilemisen arvosta juttua löyty. Mutta, jos tekisin nyt samanlaisen blogikirjotuksen omista tän hetkisistä stressin lieventäjistä, niin olis kyllä tädeillä kauhistelemista. Sulle tulis tarve joogata tai vähintään pyörittelisit silmiä

    VastaaPoista

Kiitos kommentistasi <3